Oktatás-Informatika Szerkesztőség
1075 Budapest, Kazinczy utca 23–27. 405. szoba
Telefon: 461- 4500/3804, fax: 461-4528
szerkesztoseg@oktatas-informatika.hu

Megújul a Sulinet Digitális Tudásbázis (Könczöl Tamással beszélget Lévai Dóra)



A Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) 2004 szeptembere óta érhető el a webes felületen keresztül, az sdt.sulinet.hu címen. Az SDT elsődleges célja a műveltségi területek és szakmacsoportok ismeretanyagát felölelő elektronikus tananyag-adatbázis és az azt kezelő dinamikusan testreszabható keretrendszer létrehozása volt.

A rendszer a pedagógusok és tanulók számára olyan tananyagokat, módszertani segédleteket és elemi tanulási egységeket kínál, melyeket az érdeklődők a mindennapi tanulási és tanítási folyamat során használhatnak fel.

Az SDT fejlesztői jelenleg a tudásbázis megújításán dolgoznak, így arról kérdeztük Könczöl Tamást, az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. Digitális Pedagógiai Osztályának vezetőjét, hogy milyen újdonságokat kínál majd az SDT 2. 0 az érdeklődők számára.

Lévai Dóra: Pedagógusként mit érdemes tudni az SDT-ről?

Könczöl Tamás: 2002-ben számos pedagógiai és informatikai szakember bevonásával indult a Sulinet Digitális Tudásbázis fejlesztése. Az SDT Európa egyik legnagyobb ingyenes oktatási keretrendszere, mely a hazai oktatási tartalomszolgáltatás egyik úttörője volt. A digitális taneszköz-rendszer kialakítása nem csak a digitális tananyagok, hanem a gyakorlati felhasználást segítő módszertani és technikai információk és azok felhasználását támogató szolgáltatások megvalósítása is egyben.

Mit kell tudni az SDT 2.0-ról?

Jelen fejlesztés eredményeképpen egy, a Web 2.0 eszközrendszerét használó komplex Sulinet eTanulás Portál jön létre. Ez a meglévő Sulinet Portál és a Sulinet Digitális Tudásbázis integrációja és továbbfejlesztése. A felület szakmailag ellenőrzött tananyagokat, közösségi szolgáltatásokat, közösségi tartalomfejlesztésre alkalmas eszközöket és hírmagazint egyaránt nyújt az oktatással kapcsolatba kerülő személyeknek, intézményeknek.

 Tananyaggyűjtemények az SDT2.0 oldalán

 1. ábra: Tananyaggyűjtemények az SDT2.0 oldalán

Használhatjuk-e az oldalt regisztráció nélkül is?

A fejlesztés eredményeként létrejön a Sulinet portál, melynek részeként működik tovább a megújult SDT, az új „Tartalomcsere központ”, és a Sulinet hírmagazin. A portálon az SDT, a „Tartalomcsere központ” és a Sulinet hírmagazin tartalmai publikusak, regisztráció nélkül is elérhetők. Ezen tartalmak ingyenesek a közoktatás szereplői számára. A felhasználók, felhasználói csoportok által fejlesztett tartalmak jogaival természetesen a tulajdonos rendelkezik. A „Tartalomcsere központba” történő publikálás után mindenki számára elérhetővé válnak. A Creative Commons licensz rendszerét veszi át a portál.

Miben más az SDT 2.0 az elődjéhez képest? Kik fejlesztik az SDT-t?

A Web 2.0 megjelenése a felhasználói szokások, az internet használatával kapcsolatos attitűdök megváltozását jelenti. A változások hozták magukkal a portál fejlesztésének igényét. Egy 2002-ben fejlesztett oldal nem felel meg a mai igényeknek semmilyen területen, az oktatás területén sem. Az oldal fejlesztésén egyrészt informatikus szakemberek, másrészt gyakorló pedagógusok, pedagógiai szakértők dolgoznak.

Milyen visszajelzések érkeztek az SDT1.0-ról? Mikor vették tervbe az oldal fejlesztését és mikortól érhető el a nagyközönség számára?

Az SDT használatát a pedagógusok bonyolultnak ítélték, a tananyag újraszerkesztése nehézkes volt számukra. A fent említett változások igényelték a fejlesztést, a megvalósítást TÁMOP 3.1.1, és a TIOP 1.1. pályázatok megjelenése tette lehetővé, és reményeink szerint 2012 tavaszától elérhető lesz az oldal bárki számára.

Milyen fő gondolatok és csomópontok kerültek a középpontba az új oldal kialakításakor?

  • Felhasználó- és csoportkezelés
  • Közösségépítéshez kapcsolódó funkciók, alkalmazások
  • Korszerű kommunikációs funkciók és felületek
  • Rugalmasan bővíthető keretrendszer létrehozása
  • Intelligens kereső
  • Ingyenes, szakmailag ellenőrzött tartalmak a közoktatás számára
  • A tartalomfejlesztés teljes körű támogatása
  • Különböző speciális publikációs igények kielégítése
  • Teljes körű statisztikai alrendszer
  • Az üzleti modell támogatása

Átkerültek-e tartalmak a régi rendszerből? Mivel egészült ki az új oldal?

Az SDT-tartalmak felülvizsgálásra kerültek, melynek eredményei alapján történt hibajavítás, valamint új, elsősorban multimédiás tartalom-beszerzés. A felhasználói felület újraszerkesztése is megvalósult, mely egy könnyen kezelhető, áttekinthető tallózó kialakítását, valamint egy modern keresőrendszer beépítését is jelenteti.

Az SDT az új portálnak egy része lesz, a legnagyobb mértékű fejlesztést a közösségi portálfelület kialakítása jelenti. A közösségi felület használata regisztrációhoz kötött, melynek eredményeképpen lehetősége lesz a felhasználóknak a saját profil kialakítására, saját dokumentumtár használatára. A Sulinet portál dokumentumszerkesztő alkalmazása, a Sulinet dokumentum formátum lehetővé teszi számos digitális formátum megjelenítését, mint kép, hang, videó, animációk, táblázatok, prezentációk.  Így alkalmas komplett előadások összeállítására is. Lehetőség lesz online és offline lejátszásra egyaránt.

Fizika tananyag az SDT2.0 oldalán

2. ábra: Fizika tananyag az SDT2.0 oldalán

Milyen interakciókra van lehetőség az oldalon? Milyen kommunikációt és szakmai diskurzust támogató lehetőségek jelennek meg az új oldalon?

A Sulinet portál fejlesztésének alapvető célja, hogy a felület alkalmas legyen egyéni és közösségi tartalomfejlesztésre, a tartalmak megosztására, a megosztott tartalmak újrafelhasználására. Aktív közösség kialakítása a cél, mely tevékenységeinek eredményeképpen megvalósulhat a közösségi tartalomértékelés új Web2.0-ra jellemző formája. A felhasználók kommentjei, címkéi, értékelése, a tartalmak felhasználók által történő felhasználásának jellemzői alapján kialakul a közös értékelés.

A szakmai kommunikáció elsősorban szakmai csoportok köré szerveződhet. Az Educatio Kft. létrehoz és működtet néhány szakmai csoportot, de cél, hogy a felhasználók maguk alakítsák ki azokat a közösségeket, melyben a szakmai munkát elképzelik. Lehetőség lesz teljes iskolai csoport kialakítására. A csoport publikált oldala egyben a külvilág felé történő megjelenítést is lehetővé teszi. A közös munkát a közös dokumentumtár, közösen szerkesztett dokumentumok, csoportfal, chat, fórum egyaránt támogatja.

Támogatja-e az oldal a közösségek kialakulását és szerveződését?

A csoportok működtetése szándék szerint a Sulinet Portál egyik alapszolgáltatása lesz. Cél, hogy minden olyan funkció elérhető legyen, mely egy csoport működésekor igény szerint felmerülhet. Alkalmas lesz akár egész iskolai közösségek, osztályok, tanulócsoportok munkájának menedzselésére egyaránt.

A választható csoporttípusok biztosítják a sokrétű felhasználási lehetőséget. A csoport létrehozója személyre szólóan is kioszthatja a jogosultságokat, melyek minden tevékenységhez külön engedélyezhetők. A pedagógusok így az adott feladat megoldásához szükséges csoportformákat hozhatnak létre. A csoportnaptár, az üzenőfal, a csoport-dokumentumtár és az egyes dokumentumok mellé rendelhető jogosítványok a munkaformák széles körét kínálják fel.

A csoport a külvilág felé megoszthatja teljes anyagát, vagy létrehozhat egy nyilvánosságnak szánt bemutatkozó oldalt. A csoporton belüli kommunikáció a csoportfal, az üzenetküldés, a chat használatával megoldott.

Miért jobb ezt a rendszert használni, mint egy web2.0-ás szolgáltatást? 

A portál elsősorban oktatási portál kíván lenni. Olyan felület, ahol tanárok, diákok, szolgáltatók megtalálják a munkájukhoz szükséges lehetőségeket, mindezt egy integrált felületen. Fontosnak tartjuk, hogy az interneten fellépő veszélyeket csökkentsük, a portál felületéről száműzzük a nem kívánatos tartalmakat, cselekedeteket, annak érdekében, hogy iskolák, tanárok, diákok fenntartások nélkül használhassák a rendszert.

Számos online, iskoláknak készített keretrendszer van, ami egész Magyarországon próbálja meg egy helyre tömöríteni az iskolákat, pedagógusokat. Mit gondolnak a konkurenciáról?

A Sulinet portál szándék szerint az oktatás megújítását, új pedagógiai módszerek internetes eszközökkel való támogatását, valamint a közoktatás számára ingyenes, szakmailag ellenőrzött tartalmakat, és a közösségi tartalomfejlesztés eredményeképpen publikált, a közösség által értékelt tartalmakat kíván biztosítani. Az oktatással foglalkozó portálok egymás melletti működése remélhetőleg a kínálat bővítését jelenti, melyekből a pedagógusok és intézmények a céljaiknak megfelelően válogatnak.

A tanulási és tanítási folyamat mely szakaszában érdemes a leginkább használni az oldalt? Mely célcsoporthoz szól elsősorban az oldal?

Valamennyi szakasz folyamán kínál a portál eszközöket. A megújult Sulinet portál teret kíván nyújtani az oktatással kapcsolatba kerülő valamennyi szereplőnek, tanároknak, diákoknak, szülőknek, oktatási intézményeknek, professzionális tananyag-szolgáltatóknak egyaránt.

Terveznek-e olyan pedagógus-továbbképzést, amelynek keretében el lehet sajátítani az oldal használatát?

Az Educatio tömeges tanártovábbképzéseket nem végez. Az Educatio az általa akkreditáltatott SDT-képzések indítási jogát átadta továbbképző központoknak, amelyek a képzést lebonyolíthatják. A megújult portálhoz tervezzük a képzések megújítását, azok akkreditálását, a képzők képzését, majd ezek indítási jogát is átadja az Educatio a képzéseket lebonyolítani szándékozó továbbképző központoknak.


Megosztás:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • PDF
  • RSS


Hozzászólás letiltva


RSS FeedRss feed
© Oktatás-Informatika Folyóirat Szerkesztősége 2011.
szerkesztoseg@oktatas-informatika.hu
By mOp@NET